• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Ränteförhandling

vidar

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Hej!

Vårt bundna bolån går ut i sommar. Nu ser jag på nätbanken att vi kan klicka i vilket erbjudande vi vill välja framöver. Detta tyckte jag var lite förvånande: jag trodde att vi skulle bli kallade till ett högtidligt möte på banken.

Kan man gissa att dom vill att man bara ska klicka i ett erbjudande, så slipper dom dels lägga den tiden, dels slippa förhandlingen? Kan man tänka sig att man får ner räntan en gnutta om man själv bokar in ett möte? Tacksam om ni vill dela med er av erfarenheter!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
518
Mottagna reaktioner
282
Poäng
447
Hej det första jag skulle göra är att begära ut amorteringsunderlaget det är något man måste begära ut om du vill byta bank. Att begära ut ditt amorteringsunderlag är som att trycka på en varnings knapp hos din nuvarande bank. Du blir per automatik taggad som en kund som funderar på att byta bank. Och på så vis kommer du få till ett mycket bättre förhandling om ditt bolån.Bli inte förvånad om banken kontaktar dig rätt så omgående för att ge dig en bättre ränta. :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Hej!

Vårt bundna bolån går ut i sommar. Nu ser jag på nätbanken att vi kan klicka i vilket erbjudande vi vill välja framöver. Detta tyckte jag var lite förvånande: jag trodde att vi skulle bli kallade till ett högtidligt möte på banken.

Kan man gissa att dom vill att man bara ska klicka i ett erbjudande, så slipper dom dels lägga den tiden, dels slippa förhandlingen? Kan man tänka sig att man får ner räntan en gnutta om man själv bokar in ett möte? Tacksam om ni vill dela med er av erfarenheter!
Behöver inte ha fysiskt möte, det räcker med att ringa till banken. Sist vårt bolån skulle läggas om 2021, så valde jag ett alternativ fr listan med erbjudanden och ringde till banken och fick lägre än det jag hade fått om jag inte hade ringt, det sa hon själv på banken. Tänkte testa samma i augusti när det är dags igen.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
518
Mottagna reaktioner
282
Poäng
447
Behöver inte ha fysiskt möte, det räcker med att ringa till banken. Sist vårt bolån skulle läggas om 2021, så valde jag ett alternativ fr listan med erbjudanden och ringde till banken och fick lägre än det jag hade fått om jag inte hade ringt, det sa hon själv på banken. Tänkte testa samma i augusti när det är dags igen.
Pröva att göra som jag skrev i första inlägget när det börjar närma sig.Det som är bra är att banken ringer upp dig och personen som sitter på andra sidan luren har ofta mera mandat att ge dig bättre ränta! :)
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Pröva att göra som jag skrev i första inlägget när det börjar närma sig.Det som är bra är att banken ringer upp dig och personen som sitter på andra sidan luren har ofta mera mandat att ge dig bättre ränta! :)
Har du gjort det själv?
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
518
Mottagna reaktioner
282
Poäng
447
Japp det kommer att funka 9/10 gånger så länge du skött ditt lån.
 

Patron

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
15 September 2022
Meddelanden
518
Mottagna reaktioner
282
Poäng
447
Ja det kan dom göra, men du kan ju ringa runt höra dig för på olika banker ställ bankerna mot varandra. Sen ska man använda snitträntan som utgångspunkt när man förhandlar och argumenterar för ens ränta och inte listräntan som banken oftast talar om som är den ränta som banken satt själva och som är inte är förhandlad.
 

vidar

Medlem
Poäng: 36
Blev medlem
17 April 2024
Meddelanden
8
Mottagna reaktioner
10
Poäng
36
Tack, amorteringsunderlag har jag hört talas om. Ska självklart testas.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Hej!

Vårt bundna bolån går ut i sommar. Nu ser jag på nätbanken att vi kan klicka i vilket erbjudande vi vill välja framöver. Detta tyckte jag var lite förvånande: jag trodde att vi skulle bli kallade till ett högtidligt möte på banken.

Kan man gissa att dom vill att man bara ska klicka i ett erbjudande, så slipper dom dels lägga den tiden, dels slippa förhandlingen? Kan man tänka sig att man får ner räntan en gnutta om man själv bokar in ett möte? Tacksam om ni vill dela med er av erfarenheter!
Vilken bank har du idag och vilken räntesats får du om du binder om idag?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp